Tolkien

image103Håller på att läsa Silmarillion för andra gången nu. Första gången var för ca 4 år sedan så jag kommer inte ihåg så mycket. Och den gången hängde jag inte med så mycket överhuvudtaget. Nu har jag mer koll och det är faktiskt mycket mer roligare och spännande att läsa den en andra gång. För alla er som är intresserade av Sagan om Ringen är Silmarillion en ganska besvärlig bok emellanåt men helt suverän om man vill ha lite mer kött på benen och mer kunskap om Tolkiens Midgård och allt runtomkring.
Har inte en aning om den har kommit ut i nyöversättning men försök att få fatt i den gamla översättningen (eller försök läs den på engelska, en riktig utmaning!). Har läst delar av den nya översättningen på Ringen-böckerna och jag är inte ett dugg imponerad. Mycket modernare svenska och det ska inte vara det i dessa böcker, det ska vara lite gammalt :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback